Slip Frygten

Slip Frygten
13. august 2020 author

Kære Corona.

Du sætter så mange følelser i gang i vores verden. Nogle af følelserne er for nogen bekymringer og frygt, og for andre er det regulær angst. Frygten er der! Frygten for at blive syg, eller for at nogle af dem vi elsker bliver ramt af dig, at de udvikler Covid-19, og måske dør fra os med dig som medspiller.

Du har skabt nærmest økonomisk kaos i store dele af verden, og gør det stadigvæk.

Du er endnu ny for os, selv om vi efterhånden er ved at kende dig temmelig godt.

Du er kommet ind i vores liv som en ubuden gæst, og med dig har du bragt et helt andet liv, end det vi var vant til, og som gør at vi får aktiveret vores kamp, flugt og frys mekanismer. Det er vores psykiske forsvar på en trussel, og sådan en er du jo. Problemet for os er dog, at når vi bruger en for stor del af tiden med dette psykiske forsvar, så hæmmer det vores krops immunforsvar, og det er vigtigt, at det er intakt, med de udfordringer du giver os.

Vi må slippe frygten og vores behov for at kæmpe eller flygte. Vi må have skabt bevægelse, når vi stivner. Nogle har af os har mistet evnen til at tænke og handle konstruktivt, fordi vores følelser binder os til en mental totempæl, og gøre os ufrie.

En af grundene til at vi må slippe angsten er, at vi må forsøge at stabilisere vores hormonsystem. Frygten øger aktiviteten i det sympatiske nervesystem, og giver dermed for lidt plads til og aktivitet i det parasympatiske. Som med så meget andet i vores liv er en balance vigtigt for at have livskvalitet. Det gælder også her.

Når vi er frygtsomme og angste, udløser vi de sammen hormoner som ved stress, og den megen forskning inden for dette emne viser bla, at den øgede mængde af kortisol over tid er med til at skade hukommelsescentreret i hjernen. Populært omtalt som hjernen skrumper. Vi bliver også lettere ramt af fx infektioner da vores immunforsvar er svækket i forhold til angreb af bakterier og virus, og vi må jo se i øjnene, at lige her kommer du ind i billedet.

Hjælp jeg er bange!
Bange for sygdom, økonomi og fremtid.
Så er det tid til at stille et meget vigtigt spørgsmål.
Hvad kan jeg så gøre?

Jeg kan blive responsiv!

Når vi flytter os fra det reaktive mønster med kamp, flugt, frys mekanismerne giver det nye muligheder. Vi må slippe det reaktive sind og turde noget andet. Blive konstruktive. Komme i kontakt med vores ressourcer og handle på udfordringen ud fra et refleksivt sted i os selv. Vi bliver i stand til at svare på tiltale ud fra vores autencitet. ”

Så kære Corona.
Du er her jo sikkert længe endnu, og du er derfor en invitation til os hver især til at respondere på dig. Vi må simpelthen finde vejen til det gode liv også med dig. Vi må sameksistere.

Så ud over at følge sundhedsmyndighedernes retningslinjer, må vi må tage ansvaret for, hvordan vi selv kan balancere vores hormonsystem gennem trivselsoptimering, og give dig modspil, så vi kan forblive så sunde som muligt.

HVER DAG VIL…

Jeg vil danse til god musik!

Jeg vil synge i badet!

Jeg vil elske!

Jeg vil grine!

Jeg vil gå en tur ude i det fri og nyde naturen!

Jeg vil tale med dem, der vil mig det godt!

Jeg vil have lysten ind i mit liv!

Jeg vil sove godt og få tilstrækkeligt med søvn!

Jeg vil trække vejret ned i maven!

Jeg vil forkæle min krop med sund mad og vitaminer!

Jeg vil skabe det liv, der er mig muligt og bevarer min autencitet!

Kærlig hilsen
Lene

PS: alvorlig angst kræver psykoterapi og evt. medicinsk behandling